حراست چیست؟

header61

پایگاه های الکترونیکی

image_gallery.gifimage_gallery_8.gif

image_gallery_3.gifimage_gallery_5.gif

image_gallery_9.gif

 

پایگاه های الکترونیکی فارسی

image_gallery_1.gif

image_gallery_4.gif

image_gallery_2.gif

image_gallery_7.gif

 

اوقات شرعی

حراست چیست؟

 


حراست چیست ؟

سعی ما در این مقوله آشنائی بیشتر شما نسبت به وظایف و روش خدمت رسانی حراست به شما عزیزان می باشد امید است که در این راه قدم کوچکی برداشته باشیم.
حراست درلغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد. ازلحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته، و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد.

حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری
وظیفه اصلی حراست، مواظبت از سلامت سازمان است. چراکه هر سازمانی جهت نیل بر اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد. ازآنجاکه سلامت هر سازمان همواره  درمعرض آلودگی ها و تهدیدهای درونی و نفوذی است، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد:
اولاً: از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند.
ثانیاً: با تشخیص و شناخت آفت های درونی، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.

  .بنا براین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است

هدف کلان راهبردی : حفظ و ارتقای توان حفاظتی و حراستی سازمان به منظور پیشبرد اهداف سازمان.
اهداف عملیاتی : همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های مؤثر و اطلاع رسانی به موقع، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های مؤثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان.


حراست به عنوان مشاور مدیریت :حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و باتوجه به اشرافی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود
.
حفاظت از کارکنان :وظیفه نیروی انسانی، رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراست ها حفظ سلامت نیروی انسانی است.

احقاق حقوق کارکنان : از نظر علم مدیریت، سازمانی می تواند موفق و پویا و پیشرو باشد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد، زیرا از کارمند ناراضی، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی آید. بنابراین می بایست به منشاء نارضایتی های کارکنان توجه نموده و نسبت به توجیه مدیران و اصلاح روش ها اقدام کند.

بدیهی است  حراست می تواند از این طریق، خدمات قابل توجهی به مدیریت، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه نماید.

احقاق حقوق ارباب رجوع : یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها و ارگانها، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع.

شایسته سالاری (کمک به انتصاب افراد شایسته) : طبق قانون، انتصاب مسئولین به پست های حساس و مسئولین بخش های مختلف اداری، باید پس از تعیین صلاحیت دستگاه صورت گیرد.


 

 نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها
سه نقش اساسی حراست به منظور پیش گیری از وقوع تخلف ها در سازمان به شرح زیر می باشد:
اول: نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده.
دوم: نقش اصلاح کننده یا درمان کننده.
سوم: نقش جداکننده از سیستم.

چنین نقشی را حراست در سازمان ایفا می کند. حراست در هرسازمانی با پیش بینی  نوع تخلف ها و جرایمی که ممکن است درآن سازمان به وقوع پيوسته سعی می کند به انحاء مختلف، چشم و گوش کارکنان آن سازمان را به روی دام ها و کمین های سر راه گشوده و آنها را هوشیار و آگاه سازد.

با این کار ها اولاً: جلوی خسارت های احتمالی که مسلماً هزینه های سنگینی برای سیستم در بر خواهد داشت گرفته می شود.

ثانیاً: به این وسیله جلوی انتشار تخلف ها و انحراف ها در سیستم اداری گرفتـــــه می شود.

 کوتاه سخن آخر

اطلاعات شما حتی اگر بسیار ناچیز به نظر رسد شاید برای رسیدن به هدفی که ما و شما به دنبال آن هستیم راهنمایی بزرگی باشد. بنابراین در جهت سالم سازی محیط، ما را یاری کنید.


 

 

حراست در یک نگاه

Untitled

پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی ایران

تماس با دانشگاه

 آدرس دانشگاه : اردبیل - خیابان دانشگاه-روبروی مجتمع شورابیل - شهرک کشاورزی - روبروی خدمات کشاورزی  - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی مقدس اردبیلی

شماره تلفن : 04533518357 -04533518358 -04533518356 - 04533518354- 04533518355

شماره فاکس : 04533518359

Email : info@ihemardabili.ac.ir

سامانه پیام کوتاه : 30008561618585

                                                                                            کليه حقوق اين وب سايت متعلق به موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی غیر دولتی مقدس اردبيلی می باشد.